"and certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to as-Sabirin (the patient ones)-(surah al-Baqarah: 155)

cube teka...


setiap makhluk PASTI akan rasa cmne rasanya sedih.. =(

takde sape pown yg boleh dan dapt lari dari sedih tuh.. sbb sedih lari lebih laju dari manusia.. sbb tu lah takde manusia yg boleh lari dari sedih.. huhu..
sebenonya td cume selingan jek.. cmni, jiwa manusia nih memang diciptakan untuk merasai gembira..sedih..kecewa..dan sebagainya.. manusia plk ada yg boleh kawal, ada yg tak boleh kawal dan ada gak yg kadang2 boleh kadang2 tak boleh kawal perasaan dia apabila unsur2 gembira, sedih dan sebagainya tuh ada dalam perasaan dia.. selalunya kesedihan nih akan timbul bila kita ada masalah atau terjadinya peristiwa atau perkara yg boleh menimbulkan kesedihan tuh.. contohnya mcm kita ditimpa masalah putus centa kan, mslh yg ada skg ialah keputusan centa, peristiwa yg terjadi diputuskan centa.. jadi dgn tercantumnya mslh dan peristiwa tadi maka terhasillah kesedihan.. dan kesedihan inilah yg akan masuk ke dalam perasaan, hati, jiwa dan sanubari manusia.. maka manusia yg tak pegang tali keimanan dia akan merana dan mesti akan terselit kt celah2 ati dia ckp napa lah tuhan tak adil sbb tak penjangkan jodoh dia.. mesti ada lah korg2 yg putus centa ckp cmtu kan, yg takde bgioslah.. kdg2 smpai ada yg nak bunoh diri sndiri, mslhnya cume putus centa jek kan.. tapi pd org yg pegang tali keimanan plk dia akan dpt terima hakikat keputusan cintaannya(putus cinta) tuh.. walaupun sikit demi sikit kan.. sbb dia taw sume ujian pasti ada kelebihan.. sume kesusahan pasti ada kesenangan.. sume kesedihan pasti ada kegumbiraan.. kesimpulannya banyk2 lah igt Allah sbb klo kita sntiasa igtkan Allah ati kita akan jadi tenang.. kt sini mkna igt Allah tuh bkn semata2 igt cmtuh jek, klo igt cmtu jek mmg lah xd pape yg terjadi.. mkna tersirat dia ialah kita igt Allah sntiasa bermakna kita perlu igt bahawa Allah adalah disebalik apa sume yg berlaku, kita juga kene igt Allah ada nama2 'husna' yg salah satunya Maha Bijaksana.. so Allah lebih bijaksana dgn apa yg berlaku pd manusia, dia j yg taw apa kebaikan dan keburukan stiap apa yg telah berlaku pd kita.. =)

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews