"and certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to as-Sabirin (the patient ones)-(surah al-Baqarah: 155)

raya!~~

selamat berhari raya sumer..
hari raya aidil adha bakal menjelma dalam beberaapa hari jek lg nihh..

sempena datangnyer bulan zulhijjah nih, yg saban taun akan dtg menjenguk kiter sumer.. marilah kiter sesama mengingati kisah yang terjadi disebaliknyer.. satu kisah yang banyak mengajar kiter sumer erti kasih sayang dan erti pemgorbanan sebagai seorang hamba dan jugak sesama manusia apatah lagi antara ibu bapa dan anak.

kisah nabi Ibrahim yang mendapat gelaran Khalilullah iaitu yg disayangi oleh Allah.. knp.. sbb dier siap sedia untuk memenuhi arahan dan perintah Allah untuk menyembelih anaknya sendiri yang sgt disayangi dan jugak sgt dicintai..

nabi Ibrahim sgt mencintai anaknyer yg baru sahaja mendpt perintah Allah sebelum itu untuk meninggalkannya bersama2 dengan ibunya disebuah lembah yang sgt kering kontang dan tiada penghuni kecuali beberapa kumpulan pedagang yg melalui tempt tersebut.. lembah kering kontang itulah yang dikenali sekrg sbg tnh Mekah yg penuh dengan keberkatan.. tempat lahir lnsan agung yg bernama Muhammad..

baru sahaja bertemu semula dgn anaknya Ismail yg telah terpisah lama lalu diperintahkan oleh Allah pula untuk menyembelih anaknya itu.. betapa besarnya ujian Allah pada seorang bapa yg sgt mencintai anaknya.. baru sahaja dpt bertemu setelah kehilangan diperintahkan pula untk disembelih yg bermaksud akan kehilangan buat selamanya..

namun baginda tidak menyerah pd akal dan nafsu.. baginda lebih beriman pd Allah.. lebih percaya bahawa Allah mempunyai agenda yg lebih baik untuknya.. maka dilaakukan juga penyembelihan Ismail..malah anaknye juga tidak membantah malah memberikan smgt kpd bapanya agar melaksanakan perinth yg telah diperintahkan olh Allah..

ketika pisau untuk menyembeli Ismail diletakkan dilehernya maka dtglah perintah Allah agar menghentikannya serta merta.. dan Ismail digantikan dgn seekor kibas yg sgt gemuk dan sihat..



begitu lah ketaatan yg ditunjukkan oleh Ibrahim khalilullah..maka tidak hairan lah jika baginda mendpt kasih syg Allah..
semoga kiter juga menjadi sorg hamba yg sgt mencintai Allah lebih dr segalanya..amiin..

akhirnya nk ucap slmt hari raya..sumer.. ;)

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews