"and certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to as-Sabirin (the patient ones)-(surah al-Baqarah: 155)

ijtimak tabligh


8-12 Julai adalah hari 'ijtimak sedunia' bg jemaah tabligh yg diadakan di Malaysia secara besaran..
tahniah diucapkan kpd jemaah tabligh krn berjaya menjadi salah satu jemaah yg bOnyak membawa sumbangan kpd pergerakan dakwah Islam bg mengembangkan dakwah Islamiyah dan memperkenalkan islam kpd org Islam sendiri..
bagi jemaah tabligh, tujuan mereka bergerak adalah untuk berdakwah dan memberi kesedaran kpd masyarakat Islam mengenai kepentingan mengikut jejak langkah rasulullah..
malah kebanyakan ahli jemaah tabligh merupakan org2 yg tamah ramah yg senang didampingi dan sering menjadikan dakwah dan 'ikut sunnah' sbg topik perbualan.
jemaah ini diikuti oleh ribuan manusia dr perlbagai latar belakang, ini merupakan suatu yg membanggakan krn mereka berjaya menarik org yg tidak berlatar belakangkan agama untuk menyertai mereka memperjuangkan agama.
malah mereka dikalangan ahli jemaah sendiri sudah seperti adik beradik yg saling bantu membantu.
pencettusnya iaitu maulana muhammad Ilyas merupakan seorang ahli di dalam hadith yg mana beliau mengasaskan pergerakan ini di India krn kekhuatiran bg diri beliau melihat suasana Islam di sana yg semakin merosot yg akhirnya menjadikan 'khuruj' keluar berdakwah dr individu ke individu, dr rumah ke rumah sbg aktiviti utama di dalam usaha untuk memperkenalkan Islam di mata muslim di India.
akhirnya usaha beliau diteruskan oleh pengikut2 beliau dan sehingga ke hari ini 'khuruj' masih di amalkan di Malaysia bahkan di seluruh dunia yg mempunyai jemaah tabligh.

namun hanya Allah maha sempurna dan sunnah Rasulullah adalah sebaik2 petunjuk..
jemaah tabligh sedikit sebanyak dipengaruhi oleh unsur2 yg xberapa nak sihat, cntohnya keluar berdakwah lebih penting dr menuntut ilmu krn ianya adalah satu jihad yg mesti dilaksanakan namun Allah sndiri mengingatkan dlm surah ali imran agar jangan semua keluar pergi berperang tp hendaklah sekumpulan manusia tinggal (tidak ikut perang) untuk menuntut ilmu, mendalami ajaran Islam, menambah pengetahuan untuk menjadi pengingat kepd yg keluar berperang.
lg 1 jemaah tabligh nih plk banyak menganggungkan sheikh mereka seperti mana org2 tarekat yg melampau yg mendewakan sheikh mereka dgn sentiasa mendahulukan ckp2 sheikh mereka dr yg lain.
segelintir dr mereka jugak x berapa nak pedulik ngan kehidupan duniawi krn bagi mereka kehidupan ukhrawi adalah lg penting dr segalanya. tp bukan ker kite tidak boleh mengenepikan dunia krn Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia2 kan?
jadi knp nak sia2kan dunia..
jemaah tabligh banyak menekankan 'fadhail a'mal' sahaja sdgkan banyak lg masalah agama yg perlu ditekankan dan tidak hnya bergantung dengan hadith2 yg tidak kuat bahkan hadith sgt daif pown dibacakan kpd jemaah.
justeru, sy hendak mengucapkan tahniah sekali lagi kpd jemaah tabligh yg telah berjaya memikat hati2 org Islam kpd mengikut ajaran Islam tetapi sy berasa alangkah baiknya agar jemaah ini mengambil langkah yg tersangat bijaksana dgn bilangan ahlinya yg ramai itu agar membawa perubahan yg sbnr kpd dunia untk memperkenalkan Islam & cara idOp Islam yg sbnr kpd manusia keseluruhan dgn membawakan pendekatan sunnah2 Nabi yg sahih, memperbaiki kehidupan masyarakat Islam agar dipandang tinggi oleh agama lain.
akhir kata semoga jemaah tabligh lebih terbuka minda dan pemikiran mereka yg selama ini menganggap pintu ijtihad tlh ditutup selamanya dan hanya fokus kpd 'khuruj' tanpa memandang masalah lain seperti isu negara dan politik krn Islam adalah agama yg syumul bkn semata2 agama ritual malah segenap perbuatan yg tidak bertentangan sayarak dan menepati sunnah adalah Islam.

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews