"and certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to as-Sabirin (the patient ones)-(surah al-Baqarah: 155)

Rasuah

Islam adalah satu agama yang tidak menghalang arus pemodenan bahkan agama Islam itu sendiri merupakan agama yang maju lebih maju dari mana-mana pemikiran manusia, hanya manusia sahaja yang mungkin tidak sedar. Sebagai bukti al-Quran terlebih dahulu menjelaskan mengenai planet-planet dan matahari yang beredar pada orbitnya sebagaimana di dalam firman Allah,

Terjemahan: Dan dialah yang Telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya. (surah al-Anbiya:33)


Terjemahan: Demi langit yang mempunyai jalan-jalan. (surah al-Dhariyat:7)

Perkara mengenai orbit telah dijelaskan oleh al-Quran ketika mana tiada alat canggih yang mampu mengkaji mengenai angkasa raya dan mendahului para saintis dan alat teknologi moden.

Sungguhpun begitu Islam mempunyai prinsip-prinsip yang perlu dipatuhi dan Allah telah menegaskan bahawa tujuan manusia dijadikan adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah semata-mata. Justeru manusia wajib mematuhi segala perintah dan larangan Allah sesuai dengan status manusia sebagai HAMBA.

Namun pada masa kini semakin banyak kita dengar mengenai sikap manusia di dalam muamalat seharian kita yang acapkali membelakangkan larangan Allah. Salah satunya adalah dengan merasuah. Di sini dibawakan hadith-hadith mengenai larangan mengamalkan rasuah sebagai jalan singkat untuk hidup senang.

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي

Terjemahan: Rasulullah saw melaknat orang yang memberi rasuah dan orang yang menerima rasuah. (riwayat Abu Dawud)

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الرَّاشِي وَالْمُرْتَشِي

Terjemahan: Rasulullah saw telah bersabda, Allah malaknat ke atas orang yang memberi dan menerima rasuah. (riwayat Ahmad dan Ibn Majah)

  1. Di dalam kitab al-Fiqh al-Wadih rasuah bermaksud sesuatu yang diserahkan seorang zalim untuk suatu kezaliman mengambil sesuatu yang bukan haknya, atau merampas hak dari pemiliknya untuk balas dendam atau disebabkan kebencian, atau juga untuk mendapatkan jawatan yang tidak patut baginya atau amal yang bukan kemahirannya.
  2. Rasuah merupakan pemberian dari seseorang adalah untuk menafikan perkara yang hak atau untuk membenarkan perkara yang batil.
  3. Amalan rasuah adalah perkara yang secara terang-terangan DILARANG oleh Allah dan RasulNya.
  4. Pengamal rasuah adalah orang yang kurang akhlaknya kerana di dalam hati mereka terdapat sifat iri dan benci serta tamak untuk merampas hak orang lain dan menghancurkan orang lain.
  5. Marilah bersama-sama kita menjauhi rasuah yang mana ianya adalah perbuatan yang mengundang kemurkaan Allah. Setiap rezeki adalah ihsan daripada Allah swt yang kita wajib syukuri. Bahkan harta yang berkat adalah lebih utama daripada harta yang melimpah tetapi tidak diberkati Allah.
  6. Bersama-samalah kita berusaha mengamalkan perintah yang disampaikan oleh baginda sebagai tanda kasih sayang kita kepada baginda.. =)

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews