"and certainly, We shall test you with something of fear, hunger, loss of wealth, lives and fruits, but give glad tidings to as-Sabirin (the patient ones)-(surah al-Baqarah: 155)

senda gurau~

Semoga Allah sentiasa mencurahkan rahmat dan kasih sayang kepada hamba-hambanya. Islam merupakan satu agama yang mementingkan ukhwah yang erat, membenci dendam dan persengketaan. Mari kita renungkan hadith dibawah ini;

عَنْ أَنَسٍ أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَهْلِ الْبَادِيَةِ كَانَ اسْمُهُ زَاهِرًا كَانَ يُهْدِي لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْهَدِيَّةَ مِنْ الْبَادِيَةِ فَيُجَهِّزُهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَخْرُجَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ زَاهِرًا بَادِيَتُنَا وَنَحْنُ حَاضِرُوهُ وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُحِبُّهُ وَكَانَ رَجُلًا دَمِيمًا فَأَتَاهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمًا وَهُوَ يَبِيعُ مَتَاعَهُ فَاحْتَضَنَهُ مِنْ خَلْفِهِ وَهُوَ لَا يُبْصِرُهُ فَقَالَ الرَّجُلُ أَرْسِلْنِي مَنْ هَذَا فَالْتَفَتَ فَعَرَفَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَعَلَ لَا يَأْلُو مَا أَلْصَقَ ظَهْرَهُ بِصَدْرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حِينَ عَرَفَهُ وَجَعَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ يَشْتَرِي الْعَبْدَ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذًا وَاللَّهِ تَجِدُنِي كَاسِدًا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ لَسْتَ بِكَاسِدٍ أَوْ قَالَ لَكِنْ عِنْدَ اللَّهِ أَنْتَ غَالٍ

Terjemahan: Dari Anas katanya suatu hari seorang lelaki badui bernama Zahir telah memberikan hadiah dari kampungnya kepada nabi maka Rasulullah pun memberikan bekalan kepadanya ketika hendak pulang. Baginda bersabda “Sesungguhnya Zahir adalah badui yang merupakan sebahagian dari kita dan kita adalah orang kota”. Rasulullah saw sendiri menyayangi Zahir walaupun tidak memiliki wajah yang tampan. Suatu hari Rasulullah saw mendatanginya ketika dia sedang menjual barang dagangannya dan mendakapnya dari belakang dan Zahir tidak dapat melihat siapa yang mendakapnya dan berkata “lepaskan aku. Siapa ni?”. Apabila dia menoleh maka ketahuilah bahawa ianya adalah nabi, dan Zahir terus berusaha agar belakangnya tetap menyentuh dada Rasulullah saw. Kemudian baginda bersabda “siapa yang hendak membeli budak ini”. Maka Zahir berkata “nanti engkau akan dapati aku ini tidak bernilai”. Baginda bersabda “tetapi disisi Allah engkau bukanlah orang yang tidak bernilai”.

*Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam musnadnya. Dinilai sahih oleh Syeikh Nasiruddin al-Albani di dalam kitabnya Mukhtasar Syamail.

1- Islam merupakan satu agama yang ceria, tidak membebankan dan bukan agama yang menyuruh umatnya agar terus menerus bersikap serius dan masam sepanjang masa.

2- Di dalam pergaulan sosial janganlah memilih status keturunan dan pangkat sahaja. Agama Islam bukanlah agama yang mengajar umatnya mengamalkan kasta tertentu yang mana golongan kaya hanya layak sesama mereka dan sebaliknya. Malah Islam mengajar bahawa kemuliaan seseorang bukan diukur dari segi darjat keturunan bahkan ukurannya adalah tahap ketaqwaan seseorang.

3- Berdasarkan hadith di atas jelaslah bahawa Rasulullah merupakan seorang yang amat menyayangi sahabat-sahabatnya yang beriman. Tidak menyakitinya malah ada masa untuk bercanda sesama mereka.

4- Menilai seseorang berdasarkan zahirnya sahaja bukanlah tindakan yang bijak kerana walaupun Zahir seorang badui yang tidak tampan rupa parasnya sehinggakan dia tidak ada nilai pada pandangan mata manusia namun Rasulullah menyatakan bahawa di sisi Allah dia adalah mahal dan sangat berharga.

0 comments:


 

Blog Template by Adam Every. Sponsored by Business Web Hosting Reviews